Van data naar dienst

Veel bedrijven zijn nog steeds op zoek naar de beste manier om met data om te gaan en er waarde uit te halen. Het uitwerken van een strategisch plan om data als onderdeel van je bedrijfsmodel te gebruiken, is de eerste stap en de beste manier om resultaten te garanderen. Door passende acties te definiëren en te bundelen, kan je de impact van data op je aandeelhouders of op de creatie van waarde binnen je bedrijf maximaliseren. Natuurlijk creëren (ruwe) data op zichzelf geen waarde. Het doel is een geïntegreerde aanpak van gegevensverwerving (fysieke en virtuele "sensor"-gegevens), gegevensopslag (metadata), gegevensverwerking (geoptimaliseerde gegevens) en besluitvorming (aanleren en redeneren). Deze aanpak leidt tot bruikbare inzichten en heeft een impact op je producten en/of productieprocessen.

data-to-service

Afhankelijk van je bedrijfsmodel kan je als bedrijf kiezen tussen verschillende wegen naar succes, zoals weergegeven in de onderstaande afbeelding. Het meest veelbelovende en winstgevende bedrijfsmodel is dat van de "partner met toegevoegde waarde” (“value-added partner”). Bedrijven met dit type van bedrijfsmodel:

  • Helpen hun klanten om zich te focussen op hun kernactiviteiten.
  • Helpen hun leveranciers om hun product-/productieprestaties, efficiëntie en daarmee samenhangende kosten te optimaliseren.
  • Reiken aan hun leveranciers “fleet”-data aan (gegevens van producten die bij verschillende klanten op verschillende locaties in verschillende contextsituaties zijn geïnstalleerd), die waardevolle inzichten opleveren over het gebruik van het product (bijv. snelheids- en koppelprofielen), de impact van contextsituaties (bijv. vochtige of stoffige omgevingen of ruimtes met een hoge temperatuur) en veranderingen in het gedrag van het product in de loop van zijn levensduur.

data-to-service-1

De beschikbaarheid en een juiste analyse van de resulterende data genereert:

  • Inzichten in marktbehoeften en productgebruik;
  • Inzichten in mogelijkheden om het productontwerp te optimaliseren zodat het beter bij het gebruik past (bijv. lager gewicht, minder behoefte aan potentiële snelheidsprofielen, onderdelen die minder belast worden);
  • Het creëren van productplatformen met opties op maat op basis van het specifieke gebruik door de klant;
  • Input voor aanvaardbare criteria voor overeenkomsten inzake het dienstverleningsniveau. De bijdrage aan duurzaamheid ligt dan ook voor de hand, aangezien nieuwe producten een geoptimaliseerd gewicht en materiaalgebruik zullen hebben, minder energie zullen verbruiken, een kleinere CO2-voetafdruk zullen hebben en beter geschikt zullen zijn voor upgrading en herproductie.

Serviceaanbiedingen leiden sneller tot succes

We gaan ervan uit dat serviceaanbiedingen veel sneller tot meetbaar succes zullen leiden. Wat is er nodig om de overeenkomstige waarde vast te leggen?

  • Door gebruik te maken van verwerkte/geoptimaliseerde data verbeter je je prognoses en besluitvorming, waardoor je voor je klanten een partner met toegevoegde waarde wordt;
  • Door gebruik te maken van automatisering op basis van domeinkennis, sensoren en kunstmatige intelligentie creëer je contextbewuste, adaptieve, zelforganiserende machines die niet alleen de prestaties van je fabriek optimaliseren, maar ook de efficiëntie ervan verbeteren en zelfs de foutpercentages van je machines verlagen;
  • Door te zorgen voor connectiviteit, zowel binnen (intern) als buiten (extern) je bedrijf, zorg je ervoor dat je diensten altijd "aan" staan en op een verklaarbare, voorspelbare en robuuste manier zelflerend blijven;
  • Door de klant toegang te verlenen via een cyberveilige verbinding voor interactie in twee richtingen en co-creatie tussen wederzijds vertrouwde partijen.

data omzetten in diensten

Het moet duidelijk zijn dat het omzetten van data in diensten niet van de ene dag op de andere zal gebeuren, maar geleidelijk, afhankelijk van de beschikbaarheid of ontwikkeling van relevante capaciteiten (zie onderstaande afbeelding). Het begint allemaal met het verzamelen van data, die vervolgens gebruikt worden om product- en productieprocessen te verbeteren. Daarna zullen de gegenereerde inzichten toelaten om de ontwerp- en ontwikkelingsprocessen aan te passen en zo een betere prestatie-/prijsverhouding mogelijk maken Tot slot kan data die door verschillende bedrijven en in verschillende sectoren verzameld en verwerkt worden, ter beschikking worden gesteld en worden overgedragen aan andere bedrijven om op die manier tot betere producten en productieprocessen te komen. (Voorspellend) onderhoud en buitendiensten in het algemeen hebben absoluut baat bij deze actiegerichte data. Omdat deze het mogelijk maken om producten en productiesystemen tijdig te upgraden binnen een voorgeprogrammeerd tijdschema dat verenigbaar is met de productieplanning of het gebruik van het product door de klant. Als gevolg daarvan zal ook de operationele efficiëntie aanzienlijk verbeteren. Tot slot zal mettertijd, naarmate meer inzichten worden gegenereerd, de waardepropositie voortdurend verbeteren, wat zal leiden tot een betere dienstverlening.

data-to-service-2

Valkuilen

Het is duidelijk dat dit alles voor heel wat bedrijven een enorm potentieel biedt. Toch moet je opletten niet te verdwalen in de veelheid van mogelijkheden die door veel verschillende leveranciers worden aangeboden. Het is van cruciaal belang om vanaf het begin de juiste partner te kiezen. Een partner die diensten aanbiedt die in de lijn liggen van/compatibel zijn met je eigen maturiteitsniveau (gegevensbezetting) en die garant staat voor geleidelijke verbeteringen die gericht zijn op de specifieke behoeften van je klanten en de vereiste diensten. Het moet ook duidelijk zijn dat je moet investeren in geschikt personeel voor deze taak. Hij/zij moet in staat zijn om een goede dialoog met de geselecteerde partner tot stand te brengen, diens aanbod te begrijpen en het aan je eigen aanbod aan de markt te koppelen.

 

Industrie 4.0 rapport

Wil je meer weten over het gebruik van data in je bedrijfsvoering? Download dan zeker ons Industrie 4.0 rapport! Vul het formulier hieronder in en we sturen je het rapport via email. 

 

data-to-services-NL

Dirk Torfs
Auteur

Dirk Torfs

Dirk Torfs is sinds 2014 CEO van Flanders Make. Dirk is Burgerlijk Werktuigkundig-Elektrotechnisch Ingenieur en Doctor in de Toegepaste Wetenschappen (KU Leuven) en behaalde een Executive MBA aan de Flanders Business School. Hij heeft meer dan 25 jaar ervaring in managementfuncties in de Vlaamse industrie (o.a. bij Trasys, ABB en Imtech) en is Professor Quantitative Decision Making voor het Executive MBA programma van de Flanders Business School.

Related Posts

Lees meer
Lees meer
Lees meer

BLIJF OP DE HOOGTE!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang de interessantste artikels over innovaties in de maakindustrie en updates over Flanders Make.