Pickit valideert in recordtempo een robot met grijper dankzij ‘Infrastructure-as-a-Service’ van Flanders Make

Pickit valideert in recordtempo een robot met grijper dankzij ‘Infrastructure-as-a-Service’ van Flanders Make

Het Leuvense Pickit bouwt al enkele jaren aan haar ambitie om robots wereldwijd ogen te geven. De Pickit 3D-camera’s en bijhorende software connecteren naadloos met bekende industriële robots waardoor deze in staat zijn om voorwerpen in hun omgeving te zien en te grijpen. Dankzij artificiële intelligentie in de software, kunnen industriële processen zoals bin picking volledig geautomatiseerd worden. Flanders Make hielp hen bij het valideren van een robotgrijper.

Pickit heeft de ambitie om wereldwijd marktleider te worden en innoveert daarom constant. Vanuit een eigen strategische oefening bleek dat de software en camera oplossing heel afhankelijk was van de technische kennis en integrator mogelijkheden van de klant. ‘We merkten dat om een robuust resultaat te bekomen, sommige partners hier sneller mee weg waren dan anderen,’ zegt Bert Willaert, CTO van Pickit . ‘Daarom wilden we zelf eens testen en integrator spelen om te zien welk traject onze klanten doorlopen. Dit zou ons inzicht bieden omtrent ons productaanbod, waarbij we ook de mogelijkheid van een robotgrijper zouden testen,’ vertelt Bert.

Gebrek aan plaats en kennis

Pickit is van oorsprong een softwarebedrijf. Ze opereren vanuit een bureau omgeving en hebben weinig tot geen infrastructuur mogelijkheden om grote industriële robots te testen. Het bedrijf heeft wel ervaring met lichtere cobots, maar die draaien op trage snelheid en kennen lagere veiligheidsvoorschriften. ‘Grote industriële robots passen gewoon niet in onze kantoren,’ vertelt Bert heel serieus. ‘Bovendien hebben we de kennis rond veiligheid en logistiek om een dergelijke robot operationeel te maken niet in huis.’

Het bedrijf keek uit naar de huur van een loods maar ontdekte al snel dat dit een aanzienlijke investering, in zowel materiaal als kennis, met zich mee zou brengen. Bovendien zou het meerdere maanden doorlooptijd vergen om het hele proces zelf op poten te zetten. ‘We zochten dus een plaats waar snel een industriële robot beschikbaar was, maar ook een partner die ons kon bijstaan om de robot operationeel te maken,’ gaat Bert verder. ‘We vonden de oplossing bij onze buren van Flanders Make in Leuven. In minder dan 6 weken hadden we een robot ter beschikking en waren we al aan het testen.’

Testen om robotgrijper te optimaliseren

De testen zijn ondertussen al enkele maanden aan de gang en ze zullen ook nog enkele maanden doorgaan. ‘We halen nu ongelooflijk goede succespercentages’, zegt Bert van Pickit . ‘Ondanks alle technologische vooruitgang zijn er toch heel wat details die juist moeten zitten om de realisatie van een bin picking oplossing goed te krijgen. Dankzij de testen in de validatie-omgeving leren we die details en integreren we die in ons product om het nog sterker te maken. Bovendien willen we variaties toelaten en willen we ook testen op verschillende maten van de grijper. Dankzij de infrastructuur van Flanders Make kunnen we op grote schaal doortesten om onze plug-in oplossing klaar te stomen voor de markt. De klant zal dan enkel een robot moeten hebben. Wij bieden de camera, software en grijper aan die naadloos op elkaar zijn afgestemd. Dankzij het uitgebreid testen kunnen wij met grote zekerheid betrouwbare succespercentages hieraan koppelen.’

Bij Pickit zien ze het zeker groot en zitten ze ondertussen ook niet stil. Er wordt op dit moment, samen met Flanders Make, gekeken naar een nieuwe, grotere robot en eventueel ook een tweede testruimte. ‘Binnenkort zullen jullie moeten bijbouwen,’ lacht Bert.

Samenwerken?

Wil je ook samenwerken met Flanders Make rond je innovatief idee of ben je op zoek naar bepaalde testopstellingen? Contacteer ons dan of bekijk ons aanbod test- en validatieinfrastructuur op de website.

Kristof Vrancken, Communication Officer

Kristof Vrancken is sinds 2019 Digital Communication Officer bij Flanders Make. Als Digital Marketeer met ervaring in zowel B2B- als B2C-communicatie schrijft hij met een frisse blik op technologische innovatie, over wat letterlijk en figuurlijk beweegt binnen ons onderzoekscentrum.