Opinie Dirk Torfs: “De slimme industrie van de toekomst is duurzaam, gedigitaliseerd en competitief”

Opinie Dirk Torfs: “De slimme industrie van de toekomst is duurzaam, gedigitaliseerd en competitief”

De coronacrisis, de grootste vluchtelingenstroom in Europa sinds Wereldoorlog 2, stijgende energieprijzen, torenhoge inflatie, en ga zo maar door. Het zijn, zacht uitgedrukt, bewogen tijden. Ook onze bedrijven staan voor bijzondere uitdagingen. En dit na al 2 heel moeilijke jaren. Gelukkig tonen onze bedrijven zich veerkrachtig en blijven ze volop inzetten op innovatie. Dirk Torfs, CEO bij Flanders Make, ziet de toekomst dan ook positief tegemoet.

Diverse Vlaamse en federale initiatieven, zoals het ‘digitalisering accelerator plan’ van Flanders Make, ondersteunen bedrijven bij hun herstel na 2 jaar coronaleed. Het doel is om te komen tot een duurzame transformatie van onze bedrijven en onze economie. Wij geloven dat een slimme industrie met toekomstpotentieel duurzaam, gedigitaliseerd en competitief is en dat elke businesstransformatie best op deze pijlers steunt. Zo kunnen we het voortouw blijven nemen in een geglobaliseerde economie.

Duurzaamheid

Duurzaamheid vormt een van de sleutelfactoren voor een slimme industrie die past in het huidige maatschappelijk en economisch klimaat. Zeker nu de prijzen van brandstof, aardgas en elektriciteit record na record breken. Maar duurzaamheid gaat over meer dan energie alleen. Een slimme industrie steunt op vier pilaren om tot een slimme industrie te komen:

  1. Een groene economie met meer aandacht voor energie-efficiëntie en elektrificatie.
  2. Een menselijke economie die gericht is op werkbaar werk, upskilling en reskilling.
  3. Een ecosysteem economie die duurzame samenwerkingen met bedrijven en kennisinstellingen opzet om complexere processen te realiseren.
  4. Een circulaire economie die concepten als levensduurverlening, remanufacturing en smart maintenance als de nieuwe norm beschouwt.
Dirk Torfs, CEO Flanders Make

“Het onderscheidend vermogen voor industriële spelers om een duurzame transformatie op gang te trekken, bevindt zich in de relatie tussen mens, machine en domeinkennis.”

Dirk Torfs

CEO Flanders Make

Competitiviteit

Een ander aspect dat bijdraagt aan de uitbouw van een slimme industrie, is de competitiviteit van de maakbedrijven. Meer dan ooit vraagt de klant maatwerk in kleine volumes. Bedrijven die hun ontwerp- en productiekosten onder controle weten te houden, kunnen zo concurrentieel blijven op de globale markt. End-to-end digitalisatie is daarbij een sleutelelement. Zo kunnen bedrijven op een flexibele en geautomatiseerde manier inspelen op de continu veranderende klantenvragen en de daartoe benodigde design- en productieaanpassingen.

Het onderscheidend vermogen voor industriële spelers om een duurzame transformatie op gang te trekken bevindt zich dus in de relatie tussen mens, machine en domeinkennis. Een versnelde implementatie van digitale oplossingen en extra aandacht voor duurzaamheid en competitiviteit vormen de noodzakelijke cocktail om onze welvarende economie verder uit te bouwen onder druk van internationale grootmachten. Ik ben alvast optimistisch: ik zie een positieve dynamiek vanuit Flanders Make: we werken intens samen en creëren met ons onderzoek maatschappelijke en industriële impact op elk van de sleuteldomeinen richting een slimme industrie.

Dit artikel is eerst verschenen op Planet Business.

Contacteer ons

Wil je weten wat Flanders Make voor je bedrijf kan betekenen? Contacteer ons!

Dirk Torfs, CEO

Dirk Torfs is sinds 2014 CEO van Flanders Make. Dirk is Burgerlijk Werktuigkundig-Elektrotechnisch Ingenieur en Doctor in de Toegepaste Wetenschappen (KU Leuven) en behaalde een Executive MBA aan de Flanders Business School. Hij heeft meer dan 25 jaar ervaring in managementfuncties in de Vlaamse industrie (o.a. bij Trasys, ABB en Imtech) en is Professor Quantitative Decision Making voor het Executive MBA programma van de Flanders Business School.