Flanders Make en VCST werken samen in onderzoek naar de groene auto’s van morgen

De Europese regelgeving vereist dat voertuigen steeds minder schadelijke gassen uitstoten. De automobielindustrie voert bijgevolg flink wat onderzoek naar groene technologie. Dat doen ze samen met universiteiten en onderzoekscentra zoals Flanders Make. VCST (Volvo Cars Sint-Truiden) is een wereldwijde ontwerper en producent van motors, aandrijvingen en technologische componenten. Ze werkten samen met Flanders Make aan technologieën voor geluidsreductie in versnellingen.

De angst voor de lege batterij wegnemen

Auto’s vandaag zijn comfortabeler, stiller en veiliger dan 10 jaar geleden. Initieel zorgde dat ervoor dat ze zwaarder werden. Met een hoger brandstofgebruik tot gevolg. Vandaag zien we een ommekeer. Dat de toekomst van de auto groen kleurt, zal niemand nog verwonderen. Elektrische en hybride wagens stoten minder of zelfs geen CO² uit, en verkleinen zo onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.

onderzoek-groene-autos-01

“Er zijn twee voorwaarden waaraan voldaan dient te worden opdat de elektrische aandrijving breed ingang vindt in de markt”, aldus Dirk Torfs, CEO van Flanders Make. “Enerzijds moet de kost van de batterij sterk naar beneden, en anderzijds moet die batterij ook autonomer worden, zodat de angst om stil te vallen weggenomen wordt. Wij voeren daar uitgebreid onderzoek naar. Waterstof-brandstofcellen kunnen de volgende stap zijn. Daar zijn we echter nog niet. Het zal nog een tijd duren voor die technologie matuur genoeg is en voldoende financieel toegankelijk. Er is in tussentijd een rol voor de overheden weggelegd om dergelijke nieuwe technologieën te stimuleren, bijvoorbeeld door vandaag al elektrische wagens toe te laten op de busstroken.”

Geluidsreductie

Een belangrijk bijkomstig voordeel aan elektrische en hybride wagens is dat ze stil zijn. Dat is echter niet alleen een goede zaak maar ook een potentieel probleem voor de veiligheid van de andere weggebruikers en het comfort van de bestuurder.

We zijn ondertussen zodanig gewend geraakt aan het geluid van auto’s dat we het - enkele extreem luide exemplaren ter zijde gelaten - al bijna niet meer registreren. Toch luisteren we naar auto’s wanneer we in de straten fietsen of wandelen. Het geluid van de motor helpt ons om te weten hoe ver een aankomend voertuig nog verwijderd is of om op te merken wanneer er zich een voertuig achter ons bevindt. Een studie van de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration toonde aan dat er potentieel 37% meer ongelukken met voetgangers en elektrische wagens zullen gebeuren, dan met voetgangers en wagens met een traditionele verbrandingsmotor. In de aanloop naar een volledig elektrisch wagenpark dienen de stedelijke infrastructuur en beleidsmakers zich aan te passen.

Een ander probleem is het geluid binnen in de auto. Elektrische auto’s maken geen geluid meer maar ook wagens met een traditionele (of hybride) verbrandingsmotor zijn een pak stiller geworden. Daardoor zijn andere rijgeluiden prominenter aanwezig en worden deze vaker als storend ervaren. Flanders Make werkte samen met KULeuven aan een lichtgewicht metamateriaal dat geluid en trillingen vermindert. Het werkt zoals een geluidswerende hoofdtelefoon: het elimineert de trillingsgeluiden door een tegengeluid te produceren. Testen toonden aan dat dit metamateriaal even efficiënt isoleert als traditionele isolatie maar slechts de helft weegt. Dat is een andere manier om verbruik te verminderen.

Kwaliteitscontrole in het productieproces

Versnellingen zijn een andere bron van lawaai. Vooral de tandwielen zijn daarbij de belangrijkste geluidsbron. In de laatste fase van het tandwielproductieproces wordt de tandflank daarom specifiek behandeld. Deze beslissende stap heeft een directe impact op de kwaliteit van de tandwielen en het geluid dat ze produceren. Het concept is vergelijkbaar met asfalt. Vroeger was dit een uniforme, harde structuur. Tegenwoordig is fluisterasfalt eerder poreus. Structuur speelt een belangrijke rol in geluidsvermindering.

onderzoek-groene-autos-02

Om de hoge afwerkingskwaliteit van het slijpproces van de tandwielflank te kunnen garanderen, werkte VCST samen met Flanders Make aan een methodologie voor permanente kwaliteitsbewaking. Dat laat toe om snel en eenvoudig individuele stukken te keuren, zodat er geen hele serie afgekeurd moet worden. Dat bespaart tijd en geld. (Meer weten over conditiemonitoring? Ontdek het hele verhaal hier.)

Wil je meer weten over de visie van Dirk Torfs, CEO van Flanders Make, op de auto van de toekomst? Ontdek het in Insights.
 

Benieuwd wat Flanders Make voor jouw productiebedrijf kan betekenen?

Dirk Torfs
Auteur

Dirk Torfs

Dirk Torfs is sinds 2014 CEO van Flanders Make. Dirk is een Burgerlijk Werktuigkundig-Elektrotechnisch Ingenieur en Doctor in de Toegepaste Wetenschappen (KU Leuven). Hij heeft meer dan 20 jaar ervaring in managementfuncties in de Vlaamse industrie en is Professor Quantitative Decision Making voor het Executive MBA programma van de Flanders Business School.

Blijf op de hoogte!