Innovation Boosting project met Ugani verbetert betaalbare prothesen voor ontwikkelingslanden

Ugani Prosthetics is een Vlaamse sociale startup die als missie heeft om de prijzen van protheses te verlagen. Zo worden ze breder toegankelijk voor mensen in lage-inkomenslanden. Lean management, supply chain optimalisatie, frugal innovation en digitalisering zijn enkele van de technieken die gebruikt worden om dit doel te bereiken.

Technische noodzaak

Een prothese bestaat uit verschillende onderdelen. Onderaan zit een kunstvoet, gevolgd door een connector, een scheenbuis, nog een connector, en dan de koker, die de verbinding vormt met het restledemaat. Ugani heeft de koker al verbeterd door gebruik te maken van 3D-technologie, waarbij het ledemaat wordt gescand en vervolgens een koker op maat wordt 3D-geprint. Deze techniek verlaagde de prijs en de levertijd en verhoogt het comfort voor de patiënt.

De volgende stap was de scheenbuis met zijn connectoren aan beide zijden. Deze worden tegenwoordig door veel internationale spelers verkocht tegen prijzen die variëren van honderden tot duizenden euro's. Na wat vroege brainstormsessies binnen het Ugani-team werd een beroep gedaan op de expertise van Flanders Make om te helpen bij de verdere ontwikkeling in een Innovation Boosting project, ondersteund door de VLAIO (Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen) subsidies.

FlandersMake@VUB

Ugani kwam in contact met onze collega's van FlandersMake@VUB, gespecialiseerd in het ontwerp, innovatie en de ontwikkeling van mens-robot interacties in het algemeen, alsook ook in het toepassen van deze kennis in prothesen. Dit was een goede match met Ugani om het prototype verder te ontwikkelen vanuit hun 30 jaar ervaring.

Terwijl onze ingenieurs begonnen met het nalezen van bestaand onderzoek, vertrok het Ugani-team naar Benin om de lokale behoeften en productieomgeving beter te begrijpen.

Innovatieve scheenbuis met connectoren

20220117_165648_exported_4775_editGedurende het project werden meerdere ontwerpiteraties gemaakt. De meeste waren te zwak, te duur, of te complex om lokaal te produceren. En al die factoren zijn natuurlijk belangrijk, want we willen dat deze protheses lang meegaan zonder dat er onderhoud nodig is, dat ze goedkoop verkrijgbaar zijn en dat er geen dure machines nodig zijn om ze te produceren.

Ons team bij Flanders Make en het team bij Ugani doorliepen verschillende iteraties. In ons lab testten we de voorstellen op torsie, belasting en duurzaamheid. Met state-of-the-art testapparatuur onderwierpen we onderdelen van de prothese aan allerlei spanningen om er zeker van te zijn dat ze stand zouden houden. Ondertussen testte het team van Ugani de voorstellen in het veld in Benin, om er zeker van te zijn dat de onderdelen lokaal konden worden geproduceerd en de eindgebruikers tevreden waren met de resultaten. Uiteindelijk vonden we het ideale snijpunt van duurzaamheid, betaalbaarheid en eenvoud.

20211217_155020_exported_1214_edit

"Ndọtị" was geboren, een prothese scheenbeen met connectoren die overal kan worden geproduceerd, met standaardmaterialen die overal verkrijgbaar zijn. Het vereist slechts minimaal en eenvoudig laswerk, maar voldoet toch aan alle vereisten qua sterkte. Het biedt dezelfde mate van verstelbaarheid en comfort als bestaande alternatieven. Maar het belangrijkste is dat de uiteindelijke prijs van Ndọtị tussen de 10 en 20 euro ligt.

Ugani produceerde een paar van deze eenheden en overhandigde ze aan Afrikaanse patiënten die al een prothese hadden ontvangen. Hun reactie was eenvoudig: "Ik voel of zie geen enkel verschil". Voor de meeste producten zou dit een teleurstelling zijn. Maar voor dit low-cost product is het alles wat het team wilde horen.

 

Volgende stappen

Dit succes sluit het Innovation Boosting project af dat we samen met Ugani hebben gedaan, maar we kijken nu al uit naar de volgende stappen. Innovation Boosting is een initiatief van Flanders Make met financiële steun van VLAIO om bedrijven met activiteiten in Vlaanderen te ondersteunen bij de uitvoering van hun innovatieve ideeën. Via een haalbaarheidsstudie helpt Flanders Make bedrijven om een beter gefundeerd inzicht te krijgen in de mogelijkheden en haalbaarheid van een innovatie die de klant voor ogen heeft. De focus van zo'n kort traject ligt op voorbereidend onderzoek en eventueel op testen. In een later vervolgtraject kan het idee verder ontwikkeld worden tot een werkend product of proces. Klinkt dat interessant? Lees meer over Innovation Boosting of Neem contact met ons op!

Innovation-Boosting-NL

Dennis Janssen
Auteur

Dennis Janssen

Dennis Janssen is Communication Officer bij Flanders Make. Met een uitgebreide fascinatie voor technologie en wetenschap brengt hij graag interessante nieuwigheden rond het onderzoekscentrum naar buiten.

Related Posts

Lees meer
Lees meer
Lees meer

BLIJF OP DE HOOGTE!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang de interessantste artikels over innovaties in de maakindustrie en updates over Flanders Make.