Ga voorop in de digitale transformatie: Ben je er klaar voor?

Digitale transformatie is een van de buzz-woorden van het moment. Wat betekent het? Hoe kan iedereen in een organisatie een rol spelen en optreden als een digitale leider? Bij Flanders Make kregen we met vier de kans om een programma van de Vlerick Business School over dit onderwerp te volgen.

Op zich is verandering in de context waarin een bedrijf moet werken geen nieuw gegeven. Momenteel verandert deze context echter met de snelheid van het licht en is ze steeds minder voorspelbaar. Nieuwe digitale technologieën zijn een katalysator voor de huidige woelige tijden. Een belangrijke conclusie van de cursus is dat alleen maar investeren in nieuwe technologieën niet langer volstaat. We moeten innovatie omarmen en verankeren in onze ondernemingscultuur, organisatiestructuur en bedrijfsmiddelen (zie ook https://blog.flandersmake.be/nl/bedrijfscultuur-gericht-op-verandering). Ondernemingen staan voor een transformatie van hun bedrijfsprocessen. Dit schept bedreigingen en kansen, in alle sectoren. Digitale transformatie gaat over groei op basis van innovatie waarbij het hele bedrijf betrokken wordt en nieuwe relaties tussen mensen en technologie worden gecreëerd. Het programma belichtte vier zogenaamde "street skills" om met snel veranderende omgevingen om te gaan:

  1. Richt je positief op kansen.
  2. Breek uit je dagelijkse routine en definieer je unieke bijdrage.
  3. Geef open en eerlijke feedback en daag je teamleden uit.
  4. Wacht niet, probeer dingen uit en leer snel uit eventueel mislukkingen!

Four street skills according to StreetWize

Offensieve en defensieve strategie

Wendbaarheid maakt deel uit van de offensieve strategie van een onderneming en staat voor het toepassen van en investeren in digitale technologieën om bedrijfsactiviteiten beter te maken (zie ook https://blog.flandersmake.be/nl/impact-disruptieve-technologie), nieuwe kansen te ontwikkelen en de organisatie fundamenteel om te vormen. Veerkracht daarentegen is de defensieve tegenhanger, die vaak over het hoofd wordt gezien, en staat voor het toepassen van en investeren in digitale technologieën die bedoeld zijn om de bedrijfsactiviteiten zoveel mogelijk te beschermen, werknemers en processen draaiende te houden en in moeilijke omstandigheden te overleven.

take the lead - 2

De verdediging tegen bedreigingen en de ontwikkeling van kansen zullen altijd geld kosten en bedrijven moeten een strategische keuze maken over waar hun prioriteiten liggen. Het goede nieuws dat we tijdens de opleiding hebben geleerd, is dat het nooit te laat is om te beginnen en dat iedereen een bijdrage kan leveren.

Wel moeten we een aantal essentiële elementen in het oog houden. Zo moeten we beslist anders gaan denken over bedrijfsrelaties en ook anders gaan werken. We hebben het nu eenmaal over een transformatie.

Klanten worden steeds veeleisender en mondiger en we kunnen hen maar beter zien als een bewegend target. Dit betekent dat bedrijven moeten investeren in kleine multidisciplinaire teams die gegevens monitoren en analyseren om de waarde voor de klant vast te leggen en snelle feedbacklussen tot stand te brengen. Door over te stappen op gestandaardiseerde architecturen en cloud-oplossingen die gemeenschappelijke diensten, herbruikbaarheid en uitbreidbaarheid aanmoedigen, zal een snelle en efficiënte samenwerking mogelijk zijn en zullen de kosten en vereiste inspanningen voor de ontwikkeling van toepassingen dalen.

Ook de aard van de concurrentie verandert. Het is niet langer mogelijk om alles alleen te doen. Daarom is het belangrijk om regelmatig strategische besprekingen te voeren over de toekomstige kernactiviteit van de onderneming (zie ook https://blog.flandersmake.be/nl/samenwerken-innovatie-versnellen).

Ten slotte moeten bedrijven een rijk netwerk van hoge kwaliteit ontwikkelen en actief deel gaan uitmaken van het bedrijfsecosysteem om haar R&D-activiteiten te versnellen en gebruik te maken van de beschikbare infrastructuren.

Agility and Resilience as key ingredients for a successful digital transformation

Dit laatste punt raakt zeer sterk aan de missie en visie van Flanders Make als strategisch onderzoekscentrum voor de maakindustrie:

  • het opzetten van gespecialiseerd, innoverend en sterk gedigitaliseerd onderzoek met en voor ondernemingen,
  • het stimuleren van technologische innovatie voor producten en productieprocessen,
  • de overdracht van kennis voor een sterke integratie en valorisatie van technologieën in deze bedrijven.

Flanders Make heeft de ambitie om een leider te zijn in talentontwikkeling ter ondersteuning van de arbeidsmarkt, de transformatie van bedrijven en de ontwikkeling van een digitale cultuur.

Flanders Make werkt niet alleen samen met bedrijven, maar ook met diverse internationale en regionale onderzoekscentra en andere stakeholders. In onze initiatieven proberen we bedrijven rechtstreeks met elkaar in contact te brengen rond relevante thema's en we geven ook actief ondersteuning aan diverse initiatieven die innovatie bevorderen. Denk aan het initiatief in de context van het herstelplan ‘Vlaamse Veerkracht’ waarbij 6 innovatieleiders samen met meer dan 60 technologieontwikkelaars en -leveranciers uit Vlaanderen en Europa de digitale transformatie zullen versnellen door 6 allesomvattende digitale pilootinstallaties te realiseren (klik hier voor meer informatie).

Een ander voorbeeld is onze samenwerking in elke provincie met de Voka Digihubs. Hier kunnen bedrijven op een laagdrempelige manier terecht met al hun vragen over digitalisering en meer in het bijzonder over nieuwe data-gestuurde technologieën. Elke provinciale Digihub heeft haar eigen ecosysteem van kennisinstellingen, waarbij Flanders Make in elke provincie haar expertise en state-of-the-art test- & validatie-infrastructuur ter beschikking stelt.

Met onze almaar uitbreidende knowhow kunnen wij en onze collega's bij Flanders Make bedrijven ondersteunen bij het samenstellen van hun puzzelstukjes. Wij zijn en blijven de referentiepartner in Vlaanderen voor digitale transformatie en de adoptie van Industrie 4.0.

We dagen je hierbij uit om je eigen ambities op het vlak van digitale transformatie naar voor te brengen. Samen kunnen we het verschil maken en net dat stapje verder gaan.

DESCAMPS Hans, Senior Account Manager
DEXTERS Bert, Account Manager
MAES Davy, Senior Project Manager
MICHIELS Manuel, Innovation Manager Joining & Materials Lab

take the lead - 4

Take-the-lead-NL

Bert Dexters
Auteur

Bert Dexters

Bert Dexters werkt sinds 2009 bij Flanders Make, eerst als onderzoeker functionele veiligheid en sinds 2012 als Account Manager. Bert is ingenieur in de Industriële Wetenschappen met specialisatie in Elektronica en heeft meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van embedded systeem- en softwareontwikkeling, functionele veiligheid, project portfolio management, business development en key account management. Als Account Manager verbindt Bert bedrijven met Flanders Make en streeft hij naar langdurige win-win-samenwerkingen.

Related Posts

Lees meer
Lees meer
Lees meer

BLIJF OP DE HOOGTE!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang de interessantste artikels over innovaties in de maakindustrie en updates over Flanders Make.