Autonome voertuigen kunnen almaar meer taken zelfstandig klaren

Meer en meer voertuigen zullen in de toekomst niet alleen autonoom kunnen rijden, maar ook op zichzelf kunnen werken. Onderzoekscentrum Flanders Make ontwikkelt de nodige technologie om zo snel mogelijk verschillende toepassingen, nuttig voor meerdere sectoren, op punt te stellen. Denk onder meer aan zelfstandig functionerende vorkheftrucks en tractors.

Er zijn op dit moment al vele soorten machines die zich autonoom kunnen bewegen en bepaalde taken uitvoeren in de industrie. Zo bestaan er mobiele robotplatforms die zich in fabrieken van de ene werkpost naar de andere haasten en rijdende robotarmen die aardbeien plukken in serres. Maar het zijn niet enkel robots die daartoe in staat zijn, ook onder meer automatisch geleide voertuigen (AGV’s) en drones kunnen al sommige klusjes alleen afhandelen. 

neonbrand-LrL45dXXvJ8-unsplash-1

Slimme vorkheftrucks

Flanders Make werkt onder meer aan slimme vorkheftrucks die op een efficiënte manier hun weg kunnen vinden in magazijnen, wat uiteraard een zegen zou zijn voor de logistieke sector. “We ontwikkelen onder andere algoritmes die de vorkheftrucks in staat stellen om met obstakels en veranderende omstandigheden om te gaan”, vertelt Andrei Bartic, die bij het onderzoekscentrum  de cluster ‘Decision & Control’ leidt. “Zo kunnen ze zich zelf uit hachelijke situaties redden en een andere route berekenen en volgen, iets wat tot nu toe heel moeilijk was voor dergelijke toestellen.”

Multifunctionele tractors

Een andere innovatie van Flanders Make in dit domein richt zich in de eerste plaats op de landbouwsector. De experten zijn namelijk bezig met het beter uitrusten van autonome tractors, zodat die allerhande karweien zonder bestuurder kunnen klaren. Zo zouden ze onder andere zelf hooibalen kunnen ophalen op verschillende plekken op het veld en ze samenbrengen op één plaats. Maar ze zouden ook zelfstandig het veld op kunnen om te maaien.

“We willen er niet alleen voor zorgen dat de tractors autonoom hun werk doen, we willen dat de tractors ook multifunctioneel inzetbaar zijn”, zegt Marc Engels, die bij het onderzoekscentrum de cluster ‘Motion Products’ leidt. “Het is belangrijk dat er niet veel tijd kruipt in het voorbereiden van de tractor voor een nieuwe taak, de toestellen moeten flexibel zijn om efficiënt te zijn. We ontwikkelen de nodige strategieën om dit op een veilige manier mogelijk te maken.”

Veiligere elektrische wagens

Daarnaast focust Flanders Make ook op de veiligheid van elektrische voertuigen voor op de weg. De specialisten ontwikkelden een demoversie van een elektrische wagen waarbij elk wiel wordt aangedreven door een motor en het uitvallen van één motor tijdens een uitwijkmanoeuvre wordt gecorrigeerd door de andere drie. 

“Onze wagen is daardoor na het defect nog perfect in staat het ingezette manoeuvre correct uit te voeren en zich dan in veiligheid te brengen, door zich bijvoorbeeld aan de kant te zetten of op lage snelheid naar een garage te rijden”, legt Engels uit. “Dit back-up systeem is uiteraard niet alleen nuttig voor elektrische wagens, maar kan de veiligheid van allerlei soorten mobiele voertuigen en machines verbeteren.”

Herbekijk gratis deze webinar

Andrei Bartic
Auteur

Andrei Bartic

Andrei Bartic behaalde een natuurkundediploma aan de Al. I. Cuza University, Iasi, Roemenië en een doctoraat in de fysica aan de KULeuven. Na een carrière van meer dan 20 jaar in industriegedreven onderzoek (imec, FMTC, Flanders Make) is hij momenteel de clustermanager van de competentiecluster "Decision & Control".

Related Posts

Lees meer
Lees meer
Lees meer

BLIJF OP DE HOOGTE!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang de interessantste artikels over innovaties in de maakindustrie en updates over Flanders Make.